Ich bin ein Retailer

By Kasper Muileboom e-commerce Geen reacties op Ich bin ein Retailer

Afgelopen maand bezochten wij met ons team de stad Berlijn; De lage prijzen en moderne tijdgeest van de inwoners maken deze stad een rendabele en inspirerende vestigingsplaats voor veel e-commerce bedrijven. In dit artikel vertel ik je over de inzichten die we te weten kwamen door bezoeken aan Zalando en Takeaway.com.


Alibaba en de 40 landen

We begonnen onze trip met een keynote van Alibaba. Alibaba is zoals bekend een handelsplatform voor particulieren en kleinere bedrijven in China. Met een slim e-commerce platform om de lokale handel in China te vergemakkelijken zijn zij binnen 20 jaar uitgegroeid tot een miljoenenorganisatie met een omzet van meer dan 1 miljard in 2016.

Alibaba is groot in China en dendert steeds meer door naar bijvoorbeeld Europa. Expansie betekent echter dat Alibaba goed naar de cultuur van landen moet kijken. Als we kijken naar wat in China wordt gezien als een goede website, zien we dat in Europa heel anders gedacht wordt over e-commerce!

Op de afbeelding hieronder zie je een typische Chinese versie van de Haribo website. Het valt op dat ze weinig waarde hechten aan structuur en veel met kleuren werken. Het verschil zie je goed terugkomen bij de Europese versie van dezelfde website.

e-commerce china website


Zalando: van gillende bezorgers naar love brand

Vervolgens spraken we met Ken Fontijn, Country manager Zalando Benelux, over de strategie en visie van Zalando.

De Duitse e-commerce gigant schreeuwde voorheen letterlijk wie zij zijn (ken je de reclame van de gillende bezorger nog?), echter promoten zij zich nu vooral als een organisatie waar jij terecht kunt als modeliefhebber. Door middel van het neerzetten van een spraakmakende look-and feel met bekende fashion iconen als bijvoorbeeld A$AP Rocky.

Naast de verandering in marketing aanpak heeft Zalando ook een nieuwe strategie die zich duidelijk geïnspireerd op de platform-strategie die Alibaba hanteert. Via het platform wil het bedrijf alle spelers in de fashionindustrie met elkaar verbinden: influencers, klanten, stylisten maar ook marketingbedrijven, merken en fysieke winkels.

Deze hernieuwde visie uit zich in verschillende services en producten die Zalando nu aanbiedt. Hieronder onze top drie:

  • Zalando Lounge

Bepaalde collecties worden hier met tot wel 75% korting aangeboden. Aanbiedingen zijn tijdelijk beschikbaar.

  • Zalon

Met Zalon kan je als modegroentje een eigen online stylist aannemen die jouw droomoutfit samenstelt uit het assortiment van Zalando. Zelfstandige stylisten kunnen via Zalon hun service aanbieden.

  • Zalando haalt op

Ontzorgen is hierbij het toverwoord. Zalando geeft jou, naast 100 dagen bedenktijd, de mogelijkheid binnen tijdvakken retouren over te dragen aan Zalando. Door diversiteit in producten en services kan Zalando verschillende soorten consumenten en spelers in de fashion industrie bedienen.e-commerce zalando takeaway


Data als ontbijt

Tot slot spraken wij met Daniel Bos, director of data & anaytics bij Takeaway.com. Zoals zijn titel waarschijnlijk al doet vermoeden, is hij een kei in dataoptimalisatie. Met de recente overname van Justeat.nl (Benelux) en de beursgang verkrijgt Takeaway.com naast meer inkomsten ook veel meer data. Om data gedreven beslissingen te maken, stelt Daniel Bos een 4-stappenplan op die jij je als e-commerce bedrijf eigen kan maken.

Stappenplan: Hoe maak ik datagedreven beslissingen? 

  • Wat is er gebeurd? (data vertalen)
  • Waarom is het gebeurd? (diagnose vaststellen)
  • Wat gaat er gebeuren? (voorspelling doen)
  • Wat moeten we doen? (besluit maken)

Door deze regels in je achterhoofd te houden, stelt het je in staat beslissingen altijd op basis van data te maken. Daarnaast is het verstandig data te delen met werknemers, waardoor zij begrijpen waar ze mee bezig zijn.

the art of actionKijkend naar het model hierboven, The art of action van Stephen Bungay, vat de denkwijze van Takeaway.com mooi weer: door werknemers volledig autonoom te laten in hun werkzaamheden en door juiste transparante samenwerking te bewerkstellen kan een organisatie maximaal profiteren van haar data.

Echter, de mensen in de organisatie moeten een enkele versie van de waarheid nastreven, zodat iedereen weet waar ze het over hebben. Zo wordt bij Takeaway.com het begrip ‘order’ aangeduid met een order die altijd gefactureerd is. 


 Conclusie

Zorg altijd bij het betreden van een nieuwe markt met jouw product of dienst goed naar de cultuur van het land en de inwoners. Blijf je met je onderneming in Europa actief? Zorg dan dat jouw website (of applicatie) de volgende zaken goed op orde heeft.

  • Goede en gedetailleerde productinformatie
  • Juiste (visuele) content
  • Duidelijk navigatie en stappenplan
  • Juiste uitstraling die bij jouw merk past

Durf je de stap niet alleen aan? Bedenk dan dat partijen als Zalando platformen openstellen waarop jij als ondernemer jouw producten kan aanbieden. Hierdoor heb je een gering risico en veel exposure.

Geef mensen vrijheid, zodat ze begrijpen waarmee ze bezig zijn, maar laat ze allen dezelfde data op dezelfde manier gebruiken. ~Daniel Bos

Tot slot is het belangrijk data op orde te krijgen. In deze tijd is het vrij gemakkelijk data te exhaleren, echter: data gedreven beslissingen nemen en enkel met een ‘one single version of truth’ werken is makkelijker gezegd dan gedaan.

Bij OneRetail maken wij waar wat e-commerce belooft. Kunnen wij jou helpen jouw e-commerce game omhoog te helpen? Kom hieronder vrijblijvend met ons in contact of reageer direct.

  • Share:

Leave a comment