Miele Nederland

Wasvoorschriften voor de veranderende consument


Vroeger ging men naar de fysieke winkel, kletste bij met de verkoper die hem of haar bij naam kende en besliste aan de hand van het winkelaanbod welk product of dienst ze afnam. Die tijd is voorgoed voorbij: door transparantie op het internet, snelle leveringen bij het doen van een online aankoop en vergemakkelijking van wereldwijde e-commerce handel kan de consument te allen tijde online shoppen. Hoe speelt Miele in op de veranderende consument? Samen met OneRetail heeft Miele de Groeiploeg opgezet. De Groeiploeg is het cement tussen de clicks en bricks.

Uitdagingen


Miele levert machines die duurzaam in gebruik zijn. Miele staat echt voor kwaliteit en levert producten die vaak tientallen jaren lang meegaan. Decennia lang bindt Miele hiermee de oudere generatie aan zich, maar weet de jongere generatie niet te vinden en te binden. Waar de oudere generatie in haar zoektocht naar een nieuwe wasmachine nog te verleiden is met kwaliteit en een lange levensduur, zijn jongeren niet zo geïnteresseerd in hoe hun leven er over tien of vijftien jaar uitziet. Die vinden het namelijk prima om hun spullen wat vaker te wisselen.

Online heeft impact op de reis die een klant aflegt op zoek naar een nieuw apparaat. De afgelopen jaren hebben de voor Miele vertrouwde en belangrijke retail partners, zoals Scheer & Foppen, Expert en de Harense Smid, het moeilijk gehad of zijn zelfs verdwenen. Stefan Verhoeven, Managing Director Miele Nederland, stelt daarom de Webwinkel Vakdagen het volgende:  

We zijn heel sterk in de segmenten die krimpen (traditionele kanalen) en minder in online.”     

Pure players als Coolblue en bol.com zijn hierdoor succesvoller dan ooit. E-commerce groeit dus heel hard. Bijna de helft van het witgoed wordt nu online verkocht, een van de hoogste percentages van alle branches. Steeds meer fabrikanten en fysieke retailers voelen de noodzaak mee te gaan in de groei van e-commerce, maar vergeten dat hier vaak aanpassingen in de interne organisatie voor nodig zijn.

De centrale vraag

Hoe kan Miele haar interne organisatie zo inrichten dat zij klaar is voor de e-commerce toekomst en blijvend inspeelt op de veranderende consument? We starten samen met Miele een multidisciplinair agile team op met digitale acceleratie, die op een andere manier naar de materie kijkt dan de huidige binnen Miele Nederland.

De rol van OneRetail


OneRetail helpt Miele bij het opzetten van een wendbare bedrijfsstructuur; agile way of work genaamd.

  • We beantwoorden de vraag hoe Agile werken voordelen kan opleveren
  • We helpen Miele wendbaarder te zijn door afdelingen in de organisatie te herindelen
  • We helpen Miele een kickstart te maken wanneer het agile team gevormd is  

Implementatie


Na een traject van enkele maanden heeft Miele samen met OneRetail de ‘Groeiploeg’ opgezet. De Groeiploeg bestaat uit werknemers van verschillende afdelingen. Van marketing tot sales en controlling tot service; iedereen draagt haar steentje bij. De mensen in de Groeiploeg worden intern als change agents bestempeld.

Miele case

Onder leiding van de Groeiploeg is Miele begonnen met het plukken van laaghangend fruit. De Groeiploeg zorgt er tegelijkertijd ook voor dat vele andere werknemers die niet direct bij de digitale transformatie van het bedrijf betrokken zijn, toch mee worden genomen in de nieuwe aanpak. Eén keer per twee weken verzorgt de Groeiploeg een update voor de overige 350 collega’s: De demo. In de tussentijd is Miele begonnen online retailers te ondersteunen bij de verkoop van Miele producten.

Head of omnichannel sales bij Miele Nederland

Eva van Steijn


“Kasper en Bart van OneRetail hebben bij Miele Nederland het team dat werkt aan de groei in e-commerce begeleid om door middel van Scrum te gaan werken. Het team ervaart de bijdrage van OneRetail als heel waardevol. Je merkt dat OneRetailers op veel onderwerpen praktijkervaring en inzicht meebrengen wat in de samenwerking erg nuttig is. We weten hoe we snel en wendbaar kunnen werken in een witgoedmarkt die zich online razendsnel ontwikkelt en hoe we beter kunnen samenwerken met onze retailers.”

Eva van Steijn Miele

Wij maken waar wat e-commerce belooft


Miele is met OneRetail de samenwerking aangegaan. Wij zijn trots dat we dit resultaat samen met Miele bereikt hebben. Mogen wij jou ook helpen?