Analytics systeem

Home » Analytics systeem

Analytics

Het belang van data analyseren

Bij het opbouwen van een e-commerce onderneming, is er altijd een doel voor ogen. Hoe dit doel eruit ziet, hangt af van de dienst die wordt aangeboden en de strategie die wordt gekozen. Maar één ding is absoluut een feit: op het moment dat de diensten online worden aangeboden, is het mogelijk om op gedetailleerd niveau te analyseren of de doelstellingen worden bereikt door het verzamelen van diverse data.

 

 

streamline-icon-iris-scan-smartphone@48x48 (1)

Het gedrag van bezoekers in kaart brengen
Vanaf het moment dat de bezoeker op de website is, wordt elke click vastgelegd. Je weet onder andere waar hij vandaan komt, welk apparaat hij gebruikt om de website te bezoeken, waar hij naartoe gaat, of hij converteert en vanaf welk punt hij weer van de website verdwijnt.

streamline-icon-seo-search-graph@48x48

De gebruikersdata analyseren
Op het moment dat er genoeg data beschikbaar is, is het mogelijk om bezoekersstromen analyseren. Het is belangrijk om de tool te kiezen die deze stromen het beste in beeld brengt. Daarnaast is het cruciaal om te bepalen hoe je naar de data kijkt om de juiste conclusies te trekken.

Wat kun je met de verzamelde data?

charts-data-desk-669615

Resultaten meten en monitoren
Om te meten of doelstellingen worden bereikt, is er een tal van metrics beschikbaar. Deze metrics zijn eenvoudig in overzichtelijke en gebruiksvriendelijke dashboards te gieten, waarin de resultaten op dag-, week-, maand- en jaar-niveau kunnen worden gemonitord. Segmenteer, vergelijk en zoom op detailniveau in. Sommige tools bieden zelfs de mogelijkheid om data met terugwerkende kracht te verzamelen, zodat het mogelijk is om ook achteraf een 0-meting te maken waar de resultaten tegen kunnen worden afgezet.

Datagedreven beslissingen nemen
Natuurlijk is het goed om te kunnen zien of de doelstellingen worden bereikt. Nog beter zou zijn als er bij het nemen van beslissingen al naar de beschikbare data wordt gekeken. Op deze manier kan een onderbuikgevoel worden getoetst, voordat de ideeën worden uitgevoerd. Hiermee voorkom je ongunstige investeringen en kun je bovendien met voorkennis naar de doelstellingen toewerken.

Welke data analyse tools zijn er?
Naast de terechte inkopper Google Analytics, zijn er nog veel meer verschillende tools met vergelijkbare features. Sommige tools zijn net zo breed in te zetten als Google Analytics, andere zijn meer gericht op een specifieke tak van sport binnen de e-commerce. De keuze voor een tool hangt af van de verscheidenheid aan data die je wilt meten en de manier waarop dit wordt aangeboden.

Bekijk de top 10 tools uit verschillende review- en vergelijkingswebsites:

  1. Google Analytics
    Google Analytics is een krachtige tool die in relatief hoge snelheid grote hoeveelheden data aanroept. Het biedt een variatie aan mogelijkheden voor data analyse, maar ook de toevoeging van andere producten van google, zoals search console voor de zoekprestaties op de website en trends voor de trends in zoekwoorden.
  2. Adobe analytics
    Adobe Analytics is een gebruiksvriendelijke tool waarmee vrij eenvoudig real time data wordt gesegmenteerd en gepresenteerd in interactieve dashboards.

  3. Woopra
    De data van Woopra is gericht op de customer journey, door inzichten te geven in de interactie van een bezoeker.
  4. StatCounter
    Deze tool biedt een eenvoudige en gebruiksvriendelijke siteanalyse als basis. Door alleen de elementaire data aan te bieden, kan zelfs de grootste data noob met deze tool overweg.

  5. Gosquared
    Naast het tracken van de bezoekersdata, biedt deze tool ook Live Chat software en CRM implementaties.

  6. Heap
    Heap is een data analyse tool voor starters. Het automatiseert een hoop vervelende manuele acties, zoals het instellen user events (het tracken van de interactie/activiteit van een bezoeker). Daarnaast is het mogelijk om met terugwerkende kracht data te analyseren.

  7. Kissmetrics
    Dit is een tool die vooral is gefocust op gedragsanalyses en segmentatie van bezoekers. Daarnaast is het mogelijk om sociale media te integreren en e-mailcampagnes te automatiseren.
  8. Mixpanel
    Deze analyse tool richt zich specifiek op content. Het geeft inzichten in hoe een bezoeker interactie heeft met deze content en hoe hij zich over de website beweegt.
  9. Matomo
    Matomo is een zeer complete data analyse tool die, naast de webanalyse, ook inzichten geeft in onder andere de SEO-strategie van de website, de user interaction van bezoekers en de tracking van campagnes.
  10. Clicky
    Clicky biedt real time data analyse vanuit de elementaire metrics, zoals visits en bounce. Daarnaast is het onder andere mogelijk om heatmaps te bekijken, video interacties te monitoren en on-site analyse uit te voeren.

Onze specialisten voor Analytics systeem

Tachmy Dilmy

Managing partner

Stijn van Pelt

Consultant E-commerce
Benieuwd hoe wij onze werkwijze voor jouw organisatie laten werken?