Content strategie

Home » Content strategie

Rol de loper uit voor de klant!

Content is op alle vlakken in de online kanalen een belangrijke factor om bezoekers binnen te halen én te houden. Daarom is een uitgekiende content(marketing) strategie een bepalende factor in het succes van e-commerce. Content marketing specialisten van OneRetail helpen retailers én leveranciers met het opzetten, opschonen én onderhouden van content.

domenico-loia-310197-unsplash
Welke content is een investering en welke is weggegooid geld?

Waarom een goede content strategie van cruciaal belang is

Of het nu gaat om een volledige strategie of een klein stukje content, er zijn twee vragen die altijd moeten worden beantwoord Welk doel wil ik bereiken met mijn content?  En welke informatie heeft mijn potentiële klant nodig?

Op het moment dat er aan deze vragen voorbij wordt gegaan, is elk stuk content dat wordt gecreëerd een schot in het luchtledige. Zonder deze informatie is het onduidelijk hoe de bezoeker op de website terecht komt, waar hij vervolgens naartoe wordt gestuurd en met welke informatie je hem helpt om zijn doel te bereiken. Zonder deze informatie vertellen we enkel wat we zelf willen vertellen en wordt er aan de behoefte van de klant voorbij gegaan. 

Het is dus van belang om van tevoren over deze vragen na te denken. Er is onderzoek nodig om te zorgen dat de creatie van content een duurzame investering is. Er is kennis nodig om te zorgen dat content een bijdrage levert aan de SEO strategie. En er is data nodig om te analyseren of de content het doel bereikt.

Wat is goede content?
Zodra duidelijk is welke doelen er met de content-strategie moeten worden bereikt, dan volgt de rest vanzelf. Op dat moment is het uitvoeren van de meer concrete acties een stuk eenvoudiger en effectiever geworden. Die concrete acties zijn gericht op het uitwerken van de strategie. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Het kiezen van een content platform 
  • Het creëren van duidelijke richtlijnen en content templates 
  • De ontwikkeling van persona’s
  • Het definiëren van een tone of voice
  • Het creëren van een contentkalender 
  • Het plaatsen van de content in de customer journey 
  • De inzet van een goede contentdistributie 
  • Het datagedreven evalueren van de content 
DSC02048

De interim content specialist
Het is dus van cruciaal belang om niet zomaar te starten met content. Een goede eerste stap is om te zorgen dat de kennis rond content, contentmarketing en SEO in huis is. Jorieke is als E-commerce Consultant binnen OneRetail specialiste op dit gebied. Nadat zij jarenlang heeft gebouwd aan de contentstrategie van Coolblue, heeft zij haar kennis mogen delen en uitbreiden bij andere bedrijven in verschillende branches. 

Benieuwd hoe wij onze werkwijze voor jouw organisatie laten werken?