Digital Asset Management (DAM)

Home » Digital Asset Management (DAM)

Het belang van een Digital Asset Management (DAM) systeem

Des te groter een organisatie wordt, des te lastiger het is om alle afdelingen en medewerkers een consistente boodschap te laten communiceren. Zo gebeurt het vaak dat met de groei van het aantal communicatiekanalen ook de variatie in visuele en tekstuele uitingen groter wordt. Natuurlijk kan men pogingen wagen om met behulp van richtlijnen de individuele creatieve uitspattingen aan banden te leggen. Maar het is ook mogelijk om een systeem te introduceren waarin alle digitale bestanden die aan de kwalitatieve voorwaarden van de organisatie voldoen, centraal zijn opgeslagen. Een systeem waarin deze bestanden door zorgvuldig geselecteerde (groepen) mensen kunnen worden beheerd, bewerkt en gedistribueerd. Dit kan met een Digital Asset Management (DAM) systeem.

code-coding-data-574071

Lees gerust één van onze klantcases voor meer informatie over onze aanpak

Waarom een DAM systeem?
Het is belangrijk om te begrijpen dat een DAM systeem geen veredelde opslag is. Het is meer dan een goed georganiseerde netwerkschijf. Zo is een van de grootste voordelen van een DAM de mogelijkheid om het met verschillende bestaande systemen te integreren. Daarnaast kun je de toegang tot de bestanden juist weer beperken waar dit nodig is.

  • De garantie van de juiste branding met de juiste kwalitatieve voorwaarden
    Wanneer je zorgvuldig aan de branding van jouw organisatie werkt, is het belangrijk dat de middelen die je hebt gecreëerd - zoals foto’s en video’s, of huisstijl elementen zoals logo’s, presentatie templates en brand guides - consistent worden ingezet. Ook wanneer campagnes vanuit verschillende afdelingen worden opgezet, en zeker wanneer afdelingen autonoom opereren. Door deze bestanden centraal aan te bieden, kan elke organisatie - hoe groot en internationaal ook – gebruik maken van het juiste materiaal.
  • Werk vanuit centraal beheerde assets en creëer op maat gemaakt materiaal
    Natuurlijk is het voor een organisatie ook belangrijk dat campagnes voor een specifieke doelgroep op maat gemaakt kan worden. Het is daarom mogelijk om beeldmateriaal te bewerken. Daarnaast kun je bestanden in verschillende formaten en resoluties opslaan.
  • Goed georganiseerd en geadministreerd
    Een belangrijke voorwaarde van de werkbaarheid van een DAM is de inrichting van het systeem. Des te beter je nadenkt over de taxonomie, des te groter de effectiviteit van het systeem. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat er duplicate documenten worden gecreëerd en opgeslagen. Bovendien zorg je dat de zorgvuldig opgemaakte producten door de gehele organisatie worden gebruikt en dat er minder tijd wordt verspild met het zoeken of zelf opmaken van het nodige materiaal.
  • Koppeling met verschillende systemen zoals een CMS, een e-commerce systeem of email marketingsysteem
    De integratie van een DAM systeem in een Content Management System (CMS) of een email marketingsysteem, zorgt voor een directe toegang tot bijvoorbeeld foto’s, video’s of andere documenten. En omdat een DAM zo goed in te richten is, profiteert zo’n systeem meteen van de vindbaarheid van deze bestanden. Dit zorgt voor grote efficiëntie bij iedereen die hiermee werkt. Bovendien is ook dit weer een extra garantie dat men de juiste bestanden gebruikt.
  • Het beheer van toegangsrechten
    Bovenstaande voordelen zijn alleen te garanderen als het beheer van de bestanden goed geregeld is. Een belangrijke manier om te zorgen voor consistentie, vindbaarheid en kwaliteit, is door de toegangsrechten in de organisatie te beperken. Wanneer alleen de relevante groepen mensen toegang krijgen tot verschillende delen van het systeem zijn er botweg minder mensen die een zooitje kunnen maken van jouw zorgvuldig ingerichte DAM.

Wij maken waar wat e-commerce belooft

Miele is de samenwerking met OneRetail aangegaan.

Wil je de agile way of work in jouw organisatie implementeren? We komen graag met je in contact.

Onze specialisten voor Digital Asset Management (DAM)

Tachmy Dilmy

Managing partner

Stijn van Pelt

Consultant E-commerce
Daan Zeven

Daan Zeven

Consultant E-commerce
Benieuwd hoe wij onze werkwijze voor jouw organisatie laten werken?