E-commerce platform

Home » E-commerce platform

blur-connection-ecommerce-230544

Om in de digital commerce wereld succesvol te kunnen zijn is het hebben van een goed werkend E-Commerce systeem van cruciaal belang. Je wilt immers ‘online’ verkopen en daarvoor heb je met een webshop een goed werkend systeem nodig.

Het selecteren en inrichten van een E-commerce systeem is daarmee ook direct een bedrijfsbrede keuze. Als belangrijk 'saleskanaal' in je organisatie moet je niet alleen denken aan de IT-technische impact en implementatie van een dergelijk systeem, maar het selecteren en vooral werken met een goed e-commerce platform raakt ook andere bedrijfsprocessen in je organisatie.

 

Hoe ga je de investering die gekoppeld zit aan een te implementeren platform terugverdienen?

Het is van belang om in een vroeg stadium een aantal organisatorische, algemene, operationele maar ook economische vragen beantwoordt te hebben om te bepalen welk systeem er wordt aangekocht en hoe je als organisatie deze investering gaat terugverdienen.

Denk hierbij aan vragen hoe wordt je product- of dienstenportfolio gepresenteerd en ontsloten? Welke content is hiervoor nodig? Hoe gaan we om met de orders die in het systeem gaan komen? En hoe richten we onze fulfilment organisatie in? Welke customer service vragen en druk kunnen we verwachten en op welke manier gaat we dit niet alleen systeemtechnisch inrichten, maar dus ook organisatorisch? Dit zijn meer algemene/operationele vragen.

Andere meer commercieel gerelateerde vragen die je ook dient te stellen is hoe een nieuw e-commerce platform past in je (digitale) strategie en roadmap en welke commerciële doelstellingen je hiermee wilt realiseren. Gaat dit platform de gestelde commerciële doelen kunnen faciliteren en daarmee realiseren?

Afsluitend kan een reden voor replatforming ook zijn dat je een bestaand platform wilt gaan vervangen of voor de keuze staat een nieuw platform te selecteren (replatforming). In dit geval moet je ook goed stilstaan bij de wijze waarop je gaat migreren en welke impact dat heeft in je bestaande situatie maar ook de migratie naar je nieuwe situatie.

Projectmanagement

Het maken van de juiste keuze
Het selecteren van een e-commerce systeem is zoals gezegd een behoorlijke uitdaging. Denk hierbij niet alleen aan de kosten en in dit geval de total cost of ownership, maar ook aan flexibiliteit, schaalbaarheid, snelheid en afhankelijkheid. Deze voor- en nadelen moeten tegen elkaar worden afgezet en afgewogen.

De belangrijkste afweging die wij hierin graag samen met jou maken is welke oplossing het beste past bij jouw organisatie. Niet alleen qua strategie, roadmap en te behalen doelstellingen, maar ook bij de cultuur en DNA van jouw organisatie.

Verschillen in e-commerce systemen
Zoals gezegd is een e-commerce systeem de basis van alle e-commerce activiteiten. Daarom is het voor bedrijven erg belangrijk om een weloverwogen keuze te maken. Er zijn echter veel verschillende soorten systemen. Denk aan:

  • Open source systemen: Magento, WooCommerce, Prestashop, Shopware, Drupal Commerce, WP e-commerce
  • SaaS (software-as-a-solution) systemen: Lightspeed, Salesforce commerce cloud, Hybris
  • Maatwerk systemen: dit zijn zelf ontwikkelde e-commerce platformen specifiek gebouwd op jouw persoonlijke wensen en eisen.

Wil je meer weten over onze aanpak en
hulp bij het kiezen van het juiste e-commerce platform?

Geïnteresseerd en wil je meer weten? Onze consultants helpen je graag

Tachmy Dilmy

Managing partner

Stijn van Pelt

Consultant E-commerce
Benieuwd hoe wij onze werkwijze voor jouw organisatie laten werken?