Email Service Provider (ESP)

Home » Email Service Provider (ESP)

Het belang van een Email Service Provider (ESP)

Bij de opstart van kleine ondernemingen en organisaties, wordt er niet vaak meteen geïnvesteerd in professionele Email Service Providers. Er zijn immers gratis diensten waarmee je eenvoudig met grote groepen mensen kunt communiceren. Toch zal het niet lang duren voordat het nodig is om over te stappen naar een Email Service Provider. Niet alleen omdat de gratis e-mail clients zoals Outlook en Gmail hun beperkingen hebben in de mogelijkheden tot het opbouwen van geautomatiseerde mailcampagnes. Maar vooral omdat zo’n programma geen klantgegevens verzamelt voor klantidentificatie en personalisatie.

communication-connection-contemporary-261706
Al vele hebben met succes gebruik gemaakt van onze strategie
DSC02036

Wat is een ESP?
De Email Service Provider is in principe een e-mailmarketing platform; een tool waarmee e-mails worden verstuurd. Daarnaast is het vooral een platform waarmee je jouw klant tot op detailniveau in kaart kunt brengen. Door middel van geïntegreerde analysetools is het mogelijk om de resultaten van eerdere mailings en het gedrag van de klant binnen deze mails te plotten. Aan de hand van deze kennis kunnen vervolgens gepersonaliseerde en gethematiseerde mailings met de juiste timing worden verstuurd.

  • Open source Email Service Providers
    De open source ESP is beschikbaar voor iedereen en gebruikt algemene programmeertaal, zodat dit naar eigen inzicht kan worden uitgebreid en aangepast. Het is natuurlijk wel belangrijk dat een organisatie de developers in huis heeft om dit te doen. De verantwoordelijkheid voor aanpassingen en het oplossen van eventuele problemen ligt ook bij de gebruiker van de software en niet bij de fabrikant.
  • Closed source Email Service Providers
    Op het moment dat je een closed source ESP aanschaft, kies je voor maatwerk. Je kunt zelf niet in de broncode werken om aanpassingen door te voeren. Dit kun je bij de fabrikant aanvragen, maar dan wordt het wel voor je op maat gemaakt. Daarnaast zullen updates en oplossingen ook door deze fabrikant worden verzorgd. Dit brengt dan uiteraard wel extra kosten met zich mee.

Waarom kies je voor een ESP?

  • ESP’s zijn ingericht om veel mails naar grote groepen mensen te versturen
    De gratis (maar ook de betaalde) e-mail clients hebben hun beperkingen in het aantal geadresseerden die aan een mail kunnen worden toegevoegd. Daarnaast heeft ook het aantal mails dat je in een periode verstuurt een limiet. ESP’s zijn juist ingericht om verschillende mails naar grote groepen mensen te versturen.
  • Een ESP verzamelt klantgegevens
    Na het versturen van een mail zal een ESP direct starten met het verzamelen van de gegevens die je nodig hebt om te kunnen bepalen hoe succesvol een mailcampagne is. Je meet onder anderen wie de e-mail opent, hoe vaak men op links klikt, op welke links men klikt en hoeveel mensen zich afmelden. Met deze data kun je toekomstige mailcampagnes aanpassen en verbeteren.
  • Creëer gepersonaliseerde en geautomatiseerde mailcampagnes
    Aan de hand van de verzamelde klantgegevens, is het mogelijk om gepersonaliseerde campagnes te automatiseren. Dit doe je bijvoorbeeld aan de hand van de interesse die men toont in bepaalde mails of linkjes, maar bijvoorbeeld ook aan de hand van de inactiviteit van een persoon. Des te meer klantgegevens je verzamelt, des te beter en gerichter de mailcampagnes zijn en des te gemakkelijker ze zijn te automatiseren.
  • Maak gebruik van beschikbare mailtemplates
    Mailcampagnes bouw je op in e-mailtemplates. Vaak hebben ESP’s een aantal mogelijkheden
    om deze op te bouwen, van eenvoudig in gebruik, tot volledig naar je eigen hand te zetten. Deze templates bouw je op aan de hand van de doelstelling en de doelgroep, vanuit de klantgegevens die de Email Service Provider verzamelt.
  • Bepaal realistische targets
    De analyse tools in ESP’s zijn uiteraard niet alleen voor het personaliseren en thematiseren van mailcampagnes. Klantgegevens kunnen ook voor andere CRM doeleinden worden ingezet. Daarnaast is het eenvoudig om realistische targets en metrics voor campagnes te bepalen. Op die manier meet je niet alleen waar klanten behoefte aan hebben, maar ook hoe goed jij voldoet aan die behoefte. Des te beter dat proces is ingericht, hoe meer het zal bijdragen aan de conversie en de uiteindelijke omzet.

Onze specialisten voor Email Service Provider (ESP)

Tachmy Dilmy

Managing partner

Stijn van Pelt

Consultant E-commerce
Daan Zeven

Daan Zeven

Consultant E-commerce
Benieuwd hoe wij onze werkwijze voor jouw organisatie laten werken?