De Bijenkorf – Agile teams

Multidisciplinaire teams

De Bijenkorf, hét meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis waar iedereen bijzonder is. Een warenhuis met maar liefst 150 jaar historie, met zowel een sterke fysieke als online retail presence.

OneRetail is gevraagd om mee te denken hoe er meer klantfocus aangebracht kon worden en wendbaarder gewerkt kon worden in de e-commerce teams. Het idee is toen geboren om in multidisciplinaire categorie teams te werken.

De Bijenkorf warenhuis

De uitdaging

Een aantal zaken bij de Bijenkorf zorgde voor een complexe omgeving: een zeer groot wisselend assortiment in verschillende categorieen en beperkt overleg tussen de meerdere afdelingen met ieder eigen KPI’s en doelstellingen.

Samen met de Bijenkorf is het concept van een category squad ontwikkeld: een multidisciplinair categorie team met verschillende rollen vertegenwoordigd van verschillende afdelingen. Samen hebben ze één gemeenschappelijk doel, de categorie laten groeien. Na een succesvolle trial met de categorie ‘Wonen’ is de verdere uitrol gedaan naar vrijwel alle categorieen.

De Bijenkorf - KPI's

De oplossing

Een multidisciplinair categorie team geeft focus aan het team, helpt de klant centraal te stellen en geeft het team duidelijke ownership en mandaat. Het team staat bekend bij de Bijenkorf onder de naam squad en heeft een category manager aan het hoofd die als missie heeft het team mee te nemen en alles er aan doen om doelstellingen te behalen.

Samen hebben we in verschillende sessies de doelstellingen en KPI’s bepaald van iedere rol binnen het team. Met het OGSM-model hebben we voor ieder squad een uitgezet plan gemaakt om de doelstellingen voor iedereen duidelijk op papier te zetten.

Deze nieuwe manier van werken zorgt voor een andere verantwoordelijkheden binnen het team, een andere meetingstructuur en aangepaste teamrapportages.

Het resultaat

Een wendbaarder team met meer slagkracht. Middels de categorie squads heeft de Bijenkorf meer impact kunnen maken in verschillende categorieën en zijn de verantwoordelijkheden rondom de commerciële invulling van de website duidelijker geworden.

Jorrit de Groot, De Bijenkorf

“OneRetail heeft ons goed meegenomen in deze complexe journey van een silogedreven aanpak naar een multidisciplinaire aanpak te gaan. De praktijkervaring op het gebied van agile werken in commerciële teams was voor ons de doorslaggevende factor om dit project gezamenlijk op te pakken.”

Jorrit de Groot, Head of Online Traffic & Trading

Meer cases

2023-12-19T14:13:31+02:00

Intergamma

OneRetail is betrokken bij dit traject om het framework op te bouwen en een werkwijze te ontwikkelen waar de commerciële teams hun customer journey-analyse in kunnen uitvoeren.

2023-12-19T14:16:47+02:00

Miele

OneRetail helpt Miele bij het opzetten van een wendbare bedrijfsstructuur; agile way of work genaamd.

2023-12-19T14:33:41+02:00

Groupe SEB

Groupe SEB werd geholpen met een klantcase waar Trade Marketing centraal stond. Ontdek de oplossingen en resultaten.

2023-12-19T14:29:39+02:00

Elho

Elho werd door OneRetail geholpen bij het opzetten van een heldere e-commerce structuur.

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?