De Bijenkorf – Retail Media

Trade Marketing

De Bijenkorf is een warenhuisketen met een focus op het luxe segment. In Nederland aanwezig met zeven fysieke winkels en een webshop in Nederland, België en Duitsland.

Binnen de Bijenkorf heeft team Brand Partnerships als doel om gezamenlijk campagnes op te zetten met merken op interne en externe kanalen. Met deze campagnes komt een extra doelstelling: het rendement op de media inventory te verhogen. Team Brand Partnerships werkt nauw samen met de afdelingen inkoop, e-commerce, marketing en digitale content. Een klantcase van de Bijenkorf waar Trade Marketing en teamontwikkeling centraal stonden.

De Bijenkorf warenhuis

De uitdaging

Team Brand Partnerships groeit hard op het vlak van digitale campagnes, maar de kennis hiervan was onvoldoende aanwezig. Daarom schakelde de Bijenkorf OneRetail in om het team schaalbaar te maken voor de toekomst. De nadruk lag hier op het verhogen van de digitale kennis en het strategische groeiplan.

De oplossing

Judith was als Interim Teamlead bij het Brand Partnerships team aangesloten en verantwoordelijk voor de teamontwikkeling. Daarbij lag de focus op het strategisch groeiplan om rendement te maximaliseren, de samenwerking met de partners en de digitale transitie van het team. Daarbij hebben onze trade marketingspecialisten brand partnership voorstellen, interne traffic-rol en evaluaties voor de digitale campagnes gemaakt.

Om de interne online kennis te vergroten hebben Tachmy en Judith ook 60 inkopers en planners getraind op het gebied van e-commerce en online trade marketing. Team Brand Partnerships werkt namelijk erg nauw samen met de afdeling inkoop.

Het resultaat

Wij hebben team Brand Partnerships achtergelaten als een team met een duidelijke focus op digitaal, concrete doelstellingen op het gebied van trade marketing en de roadmap om deze doelstellingen het komende jaar te realiseren.

Er is structuur aangebracht in de interne en externe werkwijze, waarbij de positie van team Brand Partnerships een duidelijke plek heeft gekregen. Daarnaast is samen met HR een geschikte opvolger gevonden en door ons ingewerkt, waardoor de Bijenkorf zelfstandig verder kan opereren op het gebied van online trade marketing. ​

Team Inkoop heeft dankzij onze trainingen relevante kennis van e-commerce en online trade marketing opgedaan. Hierdoor zijn zij een sterkere gesprekspartner voor hun leveranciers en kunnen op deze manier meer waarde toevoegen aan de Bijenkorf.

Elbert Chang, De Bijenkorf

“De Trademarketeers van OneRetail hebben veel kennis van digitaal en zijn goed bekend met het online Trade Marketing speelveld. Hierdoor hebben zij samen met team Brand Partnerships in korte tijd mooie resultaten gerealiseerd en klaargestoomd voor de toekomst. De trainingen van Inkoop sloten hier goed op aan en is door de deelnemers zeer positief ontvangen.”

Elbert Chang, Senior Manager Commercial Calender & Digital Content bij de Bijenkorf

Meer cases

2023-12-19T14:31:58+02:00

Plus

OneRetail is gevraagd om onderzoek te verrichten op de online propositie van PLUS retail door het uitvoeren van een klantcontactanalyse.

2023-12-19T14:22:32+02:00

Signify

OneRetail heeft voor Signify de webshops van een aantal grote retailers geanalyseerd door deze op meer dan 100 punten te reviewen.

2023-12-19T14:33:41+02:00

Groupe SEB

Groupe SEB werd geholpen met een klantcase waar Trade Marketing centraal stond. Ontdek de oplossingen en resultaten.

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?