Groupe SEB
Trade Marketing
Groupe SEB is wereldleider op het gebied van kleine huishoudelijke apparaten en ’s werelds grootste fabrikant van kookgerei. De organisatie is actief in bijna 150 landen en onder andere bekend van de merken Krups, Moulinex, Rowenta en Tefal.
Het E-commerce team van Groupe SEB is verantwoordelijk voor de marketing- en branding activiteiten voor deze merken bij e-tailers waaronder Bol.com, Coolblue en MediaMarkt. Activaties worden opgesteld door eActivation Managers. Deze plannen, coördineren en administreren de campagnes in samenwerking met e-tailers om zichtbaarheid te verkrijgen voor de producten van Groupe SEB en uiteindelijk klanten te activeren.
De uitdaging
Toen één van de twee eActivation Managers (verantwoordelijk voor grote accounts als Coolblue, MediaMarkt en BCC) begin zomer met zwangerschapsverlof ging, was het van groot belang dat hier een ervaren Interim vervanger voor in de plaats kwam. Het verlof zou 5 maanden beslaan, waardoor de vervanger niet alleen de plannen voor het najaar zou moeten opstellen, maar deze ook ten uitvoer moest brengen. Hierdoor was het van belang dat de Interim kracht niet alleen operationeel zou kunnen bijspringen, maar ook kennis moest hebben op het gebied van marketingstrategie en ervaring met budgettering.
De oplossing
Felicia heeft de rol interim opgevuld namens OneRetail. Dankzij haar ruime ervaring in de consumentenelektronicabranche en Trade Marketing wist ze snel haar draai te vinden. Een week na startdatum was ze ingewerkt en klaar om de werkzaamheden over te nemen. Ze beheerde reeds lopende activaties, maakte de plannen voor het najaar en gaf advies over de inzet voor het volgende jaar.
Het resultaat
Felicia stelde op basis van de jaardoelstellingen en het resterende budget de eindejaar plannen op, en bracht deze in samenwerking met haar accounts ten uitvoer. Door klantinzichten te combineren met data, wist ze effectieve en beargumenteerde voorstellen te doen. En op basis van de evaluaties van de activaties, voorzag ze de Key Accountmanager van Trade Marketing advies voor de Jaarplan gesprekken.
Het E-commerce Team is daarnaast achtergelaten met door de e-tailer geaccordeerde plannen voor het eerste kwartaal van het volgende jaar. Hiermee kan de eActivatie Manager zich bij terugkomst van haar verlof richten op de strategie voor de rest van het jaar.
“Via OneRetail zijn we zeer snel in staat geweest om een van onze eActivatie managers uit ons eCommerce team gedurende haar zwangerschapsverlof te vervangen met een professional. Na een korte inwerkperiode is naar volle tevredenheid follow-up aan de bestaande eActivatie plannen gegeven voor een aantal Key e-tailers. Daarbij zijn vanuit learnings en inzichten nieuwe voorstellen gedaan voor het najaar. Ook zijn de Key accountmanagers voorzien van waardevolle en gedegen input voor de jaargesprekken en marketingplannen voor het volgende jaar. Wij zijn, ook vanuit onze eerdere samenwerking, zeer te spreken over OneRetail vanuit de manier van werken; prettig, vakkundig en no-nonsense.”
Claartje de Nijs, eCommerce lead Benelux
Groupe SEB