Project Description

NS

Interim E-commerce en Training

Team online & campagnes houdt zich binnen NS Marketing & Sales o.a. bezig met Spoordeelwinkel.nl en DiscoverHolland.com. Dit zijn twee websites waarin o.a. combideals van vervoer en amusement worden getoond aan de klant in binnen- en buitenland. Jaarlijks kiezen ruim een miljoen klanten voor een aantrekkelijke combinatie van vervoer en amusement via de Spoordeelwinkel. Daarnaast is het team verantwoordelijk voor de losse verkoop van kaartjes op ns.nl.

ns spoordeelwinkel

De uitdaging

Om online succesvol te zijn is het van groot belang dat je toegang hebt tot betrouwbare en actuele data. Daar kan je als professional snel en gericht inzichten uithalen waarop je vervolgens acties onderneemt in de shop. Wij helpen Team online & campagnes bij het vergaren ervan. Zo trainen wij de werknemers in hoe zij Google Analytics optimaal kunnen gebruiken. Om zo niet alleen de klantdata te analyseren, maar ook door praktische inzichten de performance van de Spoordeelwinkel direct te verbeteren.

Daarnaast hebben wij de NS de rol van Product Owner voor een nieuw opgezet team vervuld. Dit multidisciplinaire team bestaat uit developers, UX’ers, data-experts en Marketeers, zodat alle initiatieven en A/B tests van concept tot uitvoering gerealiseerd kunnen worden. In deze functie heeft onze OneRetail consultant het team begeleid tijdens de opstart en heeft hij de scope en productvisie gedefinieerd om het team zoveel mogelijk waarde te helpen leveren.

Als Product Owner was hij verantwoordelijk voor het stellen van de prioriteiten van het team en had hij te maken met verschillende stakeholders vanuit Marketing & Sales en IT. Een van onze OneRetail consultants heeft samen met de developers een Way of Working ontwikkeld voor waardebepaling, interne processen en de samenwerking met andere teams.

De oplossing

OneRetail helpt Team online & campagnes om meer datagedreven te werken en om het kennisniveau op het gebied van e-commerce verder te verhogen. Dat doen we door meerdere workshops en trainingen te geven over hoe je klantdata slim kunt gebruiken om de traffic en conversie te optimaliseren. Verder hebben we met de teamleden de online doelstellingen, KPI’s en e-commerce rapportages in workshops doorgenomen en aangescherpt.

Het resultaat

Door het team online & campagnes duidelijkheid en inzicht te verschaffen zijn er gedetailleerde en meer actuele rapportages opgeleverd. Daardoor wordt er sneller ingespeeld op inzichten vergaard uit klantdata. Hierdoor is het aansturen en briefen van bureaus en de samenwerking met collega’s van andere afdelingen binnen NS naar een hoger plan getild

Claudia Zwitser

“OneRetail heeft mijn team in korte tijd meer duidelijkheid verschaft over datagedreven werken en hoe je dat nog beter in kunt zetten in je dagelijkse werk. Niet alleen de medewerkers, maar ook ikzelf ben nu beter in staat om stakeholders goed en volledig te informeren en heb vaak een informatievoordeel. Wat ook fijn is, is dat OneRetail niet na één training weer weggaat; ze hebben ons langere tijd on the job ondersteund en het team verder gebracht.”

Claudia Zwitser

Meer cases

2022-03-30T09:18:44+00:00

T-mobile

OneRetail is gevraagd mee te denken over de online klantreis van zowel de consument als de zakelijke klant.

2022-03-30T12:14:34+00:00

Plus

OneRetail is gevraagd om onderzoek te verrichten op de online propositie van PLUS retail door het uitvoeren van een klantcontactanalyse.

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Neem contact op

Benieuwd naar wat we voor elkaar kunnen betekenen?

Neem contact op